Volgende uitdaging: die website levendig houden. Suzan zag meteen in dat ze haar website sneller in the picture zou werken met een regelmatig aangevulde blog. Aan ideeën had ze geen gebrek, enkele blogartikels waren zelfs al uitgeschreven. Maar die publiceren ... daarvoor moest ze nog een drempel over. Je kennis delen op een blog is één ding, maar een tekst schrijven die zowel je websitebezoeker als Google & vrienden boeit, da's nog iets anders. Dus hielp ik Suzan heel graag over haar onzekerheid heen: met blogcoaching. blogcoaching: hoe werkt dat?Jij blogt zelf, ik zorg dat je er beter in wordt. Zo werkt het in 't kort. Concreter vraag ik je om zelf 3 blogs te schrijven, telkens over onderwerp dat een prangende vraag van je doelgroep beantwoordt. We brainstormen samen over die thema's en een leuke insteek, als je dat wil. Daarna zet ik mijn meest kritische bril op en verbeter ik jouw blogteksten:
Uit de teksten die jij geschreven hebt, en die ik ondertussen optimaliseerde, destilleer ik een overzicht met heel concrete tips. Geen standaardlijstje dat je overal online vindt, maar specifieke aandachtspunten voor jou, die je volgende blogartikels beter zullen maken.
Of lees eerst eens de blogs die Suzan zelf schreef. Enkel bij de 'oudste' 3 blogs hield ik de pen mee vast, in de recentere artikels blogt ze 100% zelf. Met mij als grootste supporter, uiteraard! Voordelen van bloggen als ondernemer?Over de voordelen van bloggen voor ondernemers schreef ik (hoe kan het ook anders) een blog op de website van WAT. Meer nog: het was de allereerste blog die daar ooit verscheen. Moet nog gezegd wat een goed idee bloggen is, als je wilt scoren in Google?
Afbeelding: canva.com
Hoe maakt mijn redactiewerk deze blog effectiever?Eerst schrijft het team van Unpaid, na trefwoordenonderzoek, een eerste versie van een blogpost. Die krijg ik in mijn mailbox om hem te optimaliseren, met het oog op SEO én de lezer. Want met een complex onderwerp als facturatie en debiteurenbeheer - en juristen die de pen vasthouden - dreigen de artikels al eens … tja, minder vlot te klinken. Ik herstructureer de tekst waar nodig, herschrijf en vereenvoudig. Zodat elke leek het artikel snapt en moeiteloos het einde van de pagina haalt, waar ik een passende call to action heb toegevoegd. Soms komt daar nog wat research bij kijken: begrijp ik iets niet, dan zoek ik het op en leg het uit aan de lezende ondernemers die Unpaid volgen. Voor de gepimpte blogpost teruggaat naar de klant, bedenk ik een effectieve metatitel en metadescriptie. Daarna is het weer aan Unpaid: ze plaatsen de afgewerkte tekst op hun website, meestal dezelfde dag nog. En kort daarna posten ze erover op LinkedIn en Facebook, met de social media-copy die ik in één beweging voor hen schreef. Ook meer bereiken met je blog?Ik help je graag: ik schrijf blogartikels from scratch, maak je zelfgeschreven blogs beter of zet je met blogcoaching op weg om met meer resultaat te doe-het-zelven. Foto: Mathieu Stern - Unsplash
Maar wat daarna? Je kan me moeilijk fulltime inschakelen om ook al je andere communicatie te verzorgen, toch? Terwijl je nu niet bepaald zelfstandige geworden bent om je tanden stuk te breken op sociale media, of om uren te schrijven aan e-mails die uiteindelijk just niks verkopen. Doe-het-zelf-marketingSamen met collega-freelancers Linde Jacobs en Karlien De Vrieze bedacht ik een oplossing. Bij WAT - kort voor Working Apart Together - delen we al onze communicatie- en marketingkennis met wie het kan gebruiken. Dus: wil je meer en bétere klanten bereiken? Zonder per se meer tijd in marketing te steken? WAT brengt je concrete tips die meteen je communicatie verbeteren.
Matthea Belis, gezinstherapeute (op ditiswat.be)
Samengevat: WAT helpt jou meer te bereiken met je inspanningen (tijd én budget) in communicatie en marketing. Je leert doelgerichter, gefundeerder, beter ... te communiceren en kan ondertussen met een gerust hart verder doen met dat ene ding waar je wél zelfstandig voor geworden bent. Met onze tips maak jij van je klanten fans, zorg je ervoor dat nieuwe klanten je vinden en dat die blijven terugkeren. Oh ja! Working Apart Together is ook een podcast. Daarin praten we over het leven als freelancers, met al zijn plezante en mindere kanten. En je hoort er ook hoeveel plezier wij beleven terwijl we apart together werken. Meedoen? Graag! Deel gerust jouw freelance-ervaringen of stel ons je vraag op [email protected].
Verzekeringen: hoe zie je door het bos de bomen? Wel, een degelijke verzekeraar is er een die perfect begrijpt wat jij nodig hebt. Die gaat een persoonlijke relatie aan met elke klant. En dat is net waar zelfstandige, lokaal verankerde verzekeringskantoren sterk in zijn.
Et voilà, sinds april 2021 krijgen de aangesloten verzekeringskantoren elke maand - floep! - automatisch een nieuwe blog van mijn hand op hun website.
SEO-copywriting volledige website HR-consultant Antje Bracke wilde dat haar frisse kijk op haar branche volledig uit haar teksten sprak. En dus schakelde ze een copywriter in. Ik leefde me helemaal in - én uit - en schreef de webcopy die Antje de krachtige uitstraling geeft die ze zocht. Ik hielp Antje om:
Erasmushogeschool Brussel zocht in alweer een coronajaar naar digitale manieren om nieuwe studenten aan te trekken. Een video met een hoekje af, die past bij de stijl van de school en tegelijk correct informeert, werd er daar één van. Ik schreef het script voor deze voice over, in een naadloze samenwerking met Fabio Verhelst (motion designer) en Meneer Heirman (illustrator). Ergens in de nillies volgde ik zelf een master radio- & televisiejournalistiek aan de Erasmushogeschool. En ik denk dat uit deze tekst wel blijkt dat dat een vruchtbaar jaar was. ;-)
Voor mij is dat een van de grootste voordelen van mijn bestaan als freelance copywriter.
Zalig vind ik het. Elke dag een ander onderwerp op mijn bord, elke dag een nieuwe wereld die voor me opengaat. En ik die deze van binnenuit mag leren kennen en met goedgemikte teksten met anderen mag delen.
Blogposts gepubliceerd op oxfamfairtrade.be Research en SEO-copywriting Daarvoor rekent Oxfam Fair Trade regelmatig op mijn pen. Vanuit een SEO-gerichte briefing schrijf ik telkens een artikel dat antwoord geeft op de vragen die bedrijven zich stellen wanneer ze willen verduurzamen. En dat bulkt van de relevante links.
Klik even door naar deze blogartikels, misschien leer je er nog wat van. ;-) Blogposts gepubliceerd op matexi.be Research , interviews en copywriting Storytelling. Onmisbaar in communicatie anno 2020. Maar je leest er ook veel onzin over. Op het marketingplatform Frankwatching.com vind ik wél een definitie waar ik het roerend mee eens ben: Storytelling is het vertellen van geloofwaardige verhalen die relevant zijn voor de doelgroep en die ervoor zorgen dat er een samenhang tussen gebeurtenissen ontstaat. Die verhalen zorgen ervoor dat de doelgroep (complexe) informatie begrijpt, de informatie onthoudt en er een emotionele band ontstaat. (Frankwatching is niet voor niets een van mijn favoriete bronnen om mijn kennis en skills up-to-date te houden.) Daarom amuseer ik me ook zo als ik verhalende blogs schrijf. Artikels waar een lezer echt iets aan heeft en die tegelijk traffic genereren naar de website van mijn klant. Zoals deze blogposts, die ik de afgelopen tijd uitwerkte voor projectontwikkelaar Matexi:
|